ZABAWA W TEATR
Zajęcia przeznaczone są dla dzieci 5-10 lat.
Dzięki uczestnictwu w zajęciach teatralnych dzieci mają możliwość kontaktu z różnorodnymi formami sztuki. Teatr stanowi bowiem syntezę wszelkich środków artystycznego wyrazu, łączy w sobie plastykę, muzykę, słowo i ruch. Zabawa w teatr umożliwia dzieciom spełnić ich naturalne potrzeby i skłonności – poznawanie i naśladowanie świata, zadawanie pytań i szukanie odpowiedzi na temat otaczającej je rzeczywistości oraz nieskrępowanego wyrażania emocji.
Wprowadzenie dzieci w świat sztuki poprzez zabawę, przynosi im wiele korzyści. Rozwija wyobraźnię, doskonali mowę, która staje się wyrazista i melodyjna, sprzyja umuzykalnieniu, rozwija umiejętności ruchowe oraz zwiększa poczucie własnej wartości.
Poprzez uczestnictwo w zabawach teatralnych dzieci nieśmiałe, pochłonięte zabawą zapominają o nieśmiałości, zyskują odwagę i pewność siebie. Dzieci bardziej ekspresyjne, mające problem ze skupieniem się na jednej konkretnej rzeczy uczą się koncentracji i skupienia, bowiem bardzo ważnym aspektem zajęć teatralnych jest nauka oraz ćwiczenie tych właśnie umiejętności, niezbędnych nie tylko podczas pracy nad etiudą czy przedstawieniem, ale również w szkole podczas nauki.
Teatr uczy szacunku do pracy drugiego człowieka, uczy współdziałania w grupie oraz ćwiczy cierpliwość poprzez oczekiwanie na „swoją kolej”. Duże korzyści dzieci wynoszą z zabaw teatralnych, w których nie posługują się gotowym tekstem lecz mówią własnymi słowami, improwizują. Dzięki temu rozwijają kompetencje językowe, uczą się poprawnego i jasnego wyrażania myśli, zwiększają zasób słownictwa, próbując dobierać słowa najbardziej odpowiednie w danej sytuacji, scenie. Równie wartościowa jest zabawa w inscenizację utworów literackich, opowiadań, wierszy, legend, baśni czy też scen z filmów dla dzieci.
Zabawy teatralne wywierają duży wpływ na kształtowanie charakteru i osobowości dzieci, wyostrzają zmysł obserwacji, uczą wyrażania i kontrolowania emocji oraz pewności siebie. Dają także możliwość wspólnego działania i wspólnej radości z osiągniętego celu. Są jednym z efektywnych środków wychowania wszechstronnego.
Cele zajęć:
• rozbudzanie wyobraźni,
• kształtowanie pewność siebie,
• nabycie i ćwiczenie umiejętności koncentracji,
• nauczenie współdziałania w grupie,
• pobudzenie twórczego myślenia,
• zwalczanie wstydu przed publicznymi wystąpieniami,
• rozwijanie pozytywnych cech charakteru, takich jak tolerancja, życzliwość, otwartość, szczerość,
• rozwijanie wrażliwości emocjonalnej,
• wdrażanie do samodzielności,
• ćwiczenie pamięci,
• poznanie podstawowych zagadnień związanych z teatrem,
• doskonalenie mimiki, ekspresji i plastyki ciała,
• pobudzanie do twórczej aktywności,
• wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka,
• ćwiczenie narządów mowy.
• nauka cierpliwości
Metody pracy:
• zabawy integracyjne,
• pedagogika zabawy,
• ćwiczenia koncentracji,
• zabawy teatralne,
• ćwiczenia dramowe,
• ćwiczenia narządów mowy – ćwiczenia dykcyjne i techniki oddechowe,
• improwizacje aktorskie.